Ξετυλίγοντας το κουβάρι της οδού Μαλχόλαντ

David Lynch. Οι ταινίες του μπερδεύουν και το αποτέλεσμα είναι είτε να τον αγαπήσει ο θεατής είτε  να αδιαφορήσει. Αν καταφέρει κανείς να τον αγαπήσει, θα δει κάτι μοναδικό στις ταινίες του, που αν αδιαφορούσε, δε θα το έβλεπε ποτέ. Εδώ, θα αναφερθώ στην υπόθεση του Mulholland Dr. (2001) και θα παραθέσω την άποψή μου για το τί ενδέχεται να έχει συμβεί στην ταινία, γι’ αυτό θα παρακαλέσω όσους δεν την έχουν δει και πρόκειται να το κάνουν, καλύτερα να μη συνεχίσουν την ανάγνωση.

Η φιλόδοξη Μπέτι Έλμς φτάνει στο Χόλιγουντ γεμάτη ενθουσιασμό, αισιοδοξία και όνειρα για μια λαμπρή καριέρα. Την προηγούμενη νύχτα από την άφιξή της, ένα τροχαίο ατύχημα στην οδό Μαλχόλαντ, την οδό που βρισκόταν το σπίτι, στο οποίο επρόκειτο να μείνει, αναγκάζει μια άγνωστη, μυστηριώδη και φοβισμένη γυναίκα, η οποία βρισκόταν μέσα στο όχημα που εξετράπη της πορείας του, να βρει καταφύγιο και να περάσει εκεί τη νύχτα. Το αποτέλεσμα είναι η Μπέτι, να τη βρει μέσα στο σπίτι της. Οι δυό τους θα έρθουν πολύ κοντά και η Μπέτι θα βοηθήσει την άγνωστη γυναίκα να θυμηθεί, γιατί μετά το ατύχημα δε θυμάται…

Μέχρι εδώ η ταινία κυλάει ομαλά, με ατμόσφαιρα λίγο περίεργη, με πολλά υπονοούμενα του ότι κάτι γίνεται στον υποσυνείδητο κόσμο.

Από ένα σημείο και μετά η ατμόσφαιρα βαραίνει, το υποσυνείδητο παίζει πονηρό παιχνίδι, ενώ σκηνοθετικά οδηγούμαστε σε μια ονειρική κατάσταση, μια κατάσταση ψευδαίσθησης. Η Μπέτι μετατρέπεται σε μια γυναίκα κουρελιασμένη ψυχολογικά, με βαριά κατάθλιψη, ενώ η άγνωστη γυναίκα είναι μια επιτυχημένη καλλιτέχνης στο Χόλιγουντ, μια ντίβα του χώρου, που σνομπάρει την Μπέτι.

Η τροπή αυτή, καθώς και άλλα γεγονότα, κατευθύνουν στο συμπέρασμα ότι η “πραγματικότητα” είναι η δεύτερη εκδοχή, καθόλου ευχάριστη για την Μπέτι, η οποία ήταν ερωτευμένη με την “ντίβα” και η πρώτη εκδοχή δεν ήταν άλλο παρά μια ψευδαίσθησή της Μπέτι. Μια απεγνωσμένη φαντασίωση να νιώσει ανώτερη της “ντίβας”. Να αισθανθεί υπεροχή, και να φαντασιωθεί ότι η “άγνωστη” γυναίκα την είχε πραγματική ανάγκη σαν τον μοναδικό άνθρωπο που θα μπορούσε να της παρέχει βοήθεια. Μέσα, λοιπόν από έναν αποτυχημένο έρωτα που έχει εκφυλιστεί (και που φυσικά, δεν είναι έρωτας πια) κι ένας αδύναμος άνθρωπος όπως η Μπέτι, κάνει τα πάντα για να νιώσει ότι ο εαυτός της έχει υπόσταση και ότι μπορεί να πιστέψει έστω και για λίγο σε αυτόν, έρχεται ο Λιντς να δώσει ενεργό ρόλο στο υποσυνείδητο της, για να την γλιτώσει, για λίγο μόνο, από την αυτοκαταστροφή.