3 κορυφαίες λογοτεχνικές προτάσεις στη σφαίρα της Φαντασίας και του Τρόμου

Ο κόσμος της λογοτεχνίας είναι αδιαμφισβήτητα το μέσο για να ξεφύγει το μυαλό και να τραφεί το πνεύμα. Τα μονοπάτια της θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν λαβύρινθος με ταμπέλες κατευθύνσεων στο συναίσθημα, στο μυστήριο, στη μάθηση, στην αναζήτηση ιδεών και δεοντολογίας, αλλά και σε ένα ξεχωριστό δρόμο, αυτόν της φαντασίας και του τρόμου. Η λογοτεχνία του φανταστικόυ όπως και όλοι οι τομείς της, είναι σίγουρα πηγή έμπνευσης πολλών μεγάλων συγγραφέων και ευκαιρία για μεγάλα έργα στο χώρο του κινηματογράφου, των παιχνιδιών και των εικονογραφήσεων. Σίγουρα ξέρουμε όλοι επικά έργα συγγραφέων, που μας έχουν ταξιδέψει σε άλλους πολιτισμούς, πλανήτες, και όντα και κυρίως με τη φαντασία τους μας έχουν γνωρίσει τον κόσμο του καλού και του κακού μέσα από χαρακτήρες γήινους, υπερφυσικούς, βάρβαρους, παραμυθένιους, ονειρικούς. Το ανθρώπινο μυαλό έχει ανάγκη να αποδράσει, να ανακαλύψει και να φανταστεί, να μεταφερθεί σε καταστάσεις που θα γίνει ήρωας ή σοφός, μαχητής ή εξερευνητής.

Ένα βιβλίο αρκεί…

“Το Σιλμαρίλλιον”

Ας ξεκινήσουμε από τον κόσμο της Μέσης Γης, γνωστή σε όλους μας από τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών. Ο Τζ.Ρ.Ρ.Τόλκιν μας μύησε σε ένα κόσμο που δύσκολα θα αντιστεκόταν οποιοσδήποτε να επισκεφθεί με τη φαντασία του. Να ακούσει ένα μαγευτικό τραγούδι των ξωτικών, να πιει μια μπύρα με τους Νάνους, να τρέξει στην αιώνια μάχη μεταξύ των ανθρώπων και του υπέρτατου Κακού. “Το Σιλμαρίλιον”, αν και εκδόθηκε τελευταίο και μάλιστα μετά το θάνατο του Τόλκιν, είναι πρώτο χρονικά από το συγγραφέα και ως σύλληψη της ιδέας και ως περιεχόμενο. Είναι η ιστορία της Πρώτης Εποχής, στην οποία αναφέρονται κατά καιρούς οι ήρωες του “Άρχοντα των Δαχτυλιδιών”, όπως ο Έλροντ και η Γκαλάντριελ, που ζούσαν από τότε ως αρχέγονα Ξωτικά. Όποιος έχει διαβάσει τον “Άρχοντα των Δαχτυλιδιών”,θα αποκτήσει τώρα μια σφαιρική εικόνα της Μέσης Γης, των λαών της και της εξέλιξης της ιστορίας τους στο πέρασμα των αιώνων. Όποιος αντίθετα ξεκινά με το “Σιλμαρίλλιον” τη γνωριμία του με τον Τόλκιν, είναι βέβαιο πως δε θα σταματήσει εδώ.

Τζ.Ρ.Ρ.Τόλκιν

“Το Σιλμαρίλιον” είναι η ιστορία της δημιουργίας της Μέσης Γης. Είναι η ιστορία των λαών που έζησαν την ηρωική Πρώτη Εποχή, πολύ πιο παλιά από την εποχή που διαδραματίζονται τα γεγονότα στον “Άρχοντα των Δαχτυλιδιών” που τοποθετείται στην Τρίτη Εποχή.

 

Στο βιβλίο περιέχονται, εκτός από την ιστορία των Σίλμαριλ-των πετραδιών που έφτιαξε ο Φέανορ- η μουσική των Άινουρ, η ιστορία των Βάλαρ, η πτώση του Νούμενορ και ένα κεφάλαιο αναφορικά με τα Δαχτυλίδια της Δύναμης και την Τρίτη Εποχή. Μας διηγείται επίσης πώς ο Πρώτος Σκοτεινός Άρχοντας, ο Μόργκοθ, έκλεψε τα πετράδια και τα έβαλε στη σιδερένια του κορώνα, στο φρούριο της Άνγκμπαντ και πως ο Φέανορ και οι δικοί του ξεκίνησαν έναν ατέλειωτο και απελπισμένο πόλεμο εναντίον του μεγάλου Εχθρού για να τα πάρουν πίσω. Στο “Σιλμαρίλλιον”, εκτός από τη πτώση του Νούμενορ υπάρχει επίσης και η υπέροχη ιστορία Αγάπης του Μπέρεν και της Λούθιεν, μια από τις μεγαλύτερες ιστορίες αγάπης που έχει γραφτεί ποτέ στη παγκόσμια λογοτεχνία ανάμεσα σε άνθρωπο και ξωτικό.


“Το Κάλεσμα του Κθούλου”

Ταξίδι στο μυστηριώδη και φανταστικό-τρομαχτικό κόσμο του μυαλού του χαρισματικού Χ.Φ. Λάβκραφτ.

“Βοστόνη, 1926. Μετά τον θάνατο του θείου του κάτω από περίεργες συνθήκες, ο Φράνσις Θέρστον ανακαλύπτει, μέσα στα αρχεία που κληρονομεί, την ύπαρξη μιας αίρεσης που λατρεύει ένα ακατονόμαστο πλάσμα, το οποίο κοιμάται εδώ και εκατομμύρια χρόνια.
Ανίερες θυσίες πραγματοποιούνται στα περίχωρα της Λουιζιάνα, μυστηριώδεις δολοφονίες λαμβάνουν χώρα σε διάφορα σημεία της υδρογείου, καλλιτέχνες ξυπνούν μέσα στην τρέλα, μετά από τρομακτικά νυχτερινά οράματα, αρχαίες αιρέσεις αναγεννούνται και επίσης, μια κυκλώπεια πόλη αναδύεται από τον ωκεανό, μετά από μια καταιγίδα… Ο Θέρστον αρχίζει να καταλαβαίνει σιγά σιγά ότι οι αναζητήσεις του θείου του σχετικά με την αίρεση του Κθούλου ήταν πιο κοντά στην πραγματικότητα απ’ όσο στην φαντασία, με τους ακολούθους του να δουλεύουν για το ξύπνημα του αρχαίου θεού τους, έτοιμοι να απελευθερώσουν την τρέλα και την καταστροφή πάνω στον κόσμο.
Τα άστρα έχουν ευθυγραμμιστεί. Μήπως έρχεται το πλήρωμα του χρόνου;”

Χ.Φ.Λάβκραφτ

Με αυτή τη νουβέλα, ο Λάβκραφτ γράφει, τη δεκαετία του 1920, μια από τις πιο διάσημες ιστορίες της αμερικάνικης λογοτεχνίας του φανταστικού. Ο Κθούλου, ο μεγάλος αρχαίος που ονειρεύεται και περιμένει στα βάθη της σκοτεινής αβύσσου του ωκεανού, θα γίνει από μόνος του το σύμβολο ολόκληρου του σύμπαντος που δημιούργησε ο συγγραφέας από την Πρόβιντενς.

Η Μυθολογία Κθούλου είναι ένα πάνθεον από εξωγήινες, εξωδιαστατικές θεότητες και φρικιαστικά όντα που αποζητούν να κάνουν την ανθρωπότητα θήραμά τους και η ύπαρξη των οποίων υπονοείτε σε πανάρχαιους μύθους και θρύλους.  Η έμπνευση του μεγαλύτερου μέρος του έργου του Λάβκραφτ προήλθε από τους εφιάλτες του. Ίσως αυτή η άμεση ενόραση στο υποσυνείδητό του και ο αντίστοιχος συμβολισμός είναι τα στοιχεία στα οποία το έργο του Λάβκραφτ οφείλει την συνεχιζόμενη απήχηση και επιτυχία του. Οι προσανατολισμοί του Λάβκραφτ τον οδήγησαν στο να αναπτύξει μεγάλη εκτίμηση για τα έργα του Έντγκαρ Άλλαν Πόε, τα οποία επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό τις πρώτες του ιστορίες με θέμα το μακάβριο, όσο και το συγγραφικό του ύφος.


“Ο Κατασκευαστής Των άστρων”

Τι καλύτερο από ένα αέναο ταξίδι στο σύμπαν, ανακαλύπτοντας συνεχώς νέες εμπειρίες τόσο σε φανταστικό, όσο σε φιλοσοφικό επίπεδο, από τον υπέροχο Όλαφ Στάπλεντον;

“Ενώ ατένιζα έτσι στοχαστικά τον πάτριο πλανήτη μου, συνέχιζα να ανυψώνομαι στο διάστημα. Πέρα μακριά διέκρινα τη Γη να μικραίνει και καθώς έτρεχα προς τα ανατολικά φαινόταν να περιστρέφεται από κάτω μου. Όλα τα χαρακτηριστικά της κινούνταν προς τα δυτικά, ώσπου φάνηκε πια η δύση του ήλιου και ο κεντρικός Ατλαντικός. Έπειτα πρόβαλε η νύχτα. Μέσα σε ελάχιστα λεπτά ο πλανήτης έγινε ένα τεράστιο μισό φεγγάρι. Πολύ γρήγορα έγινε ένα θολό, συνεχώς σμικρυνόμενο μισοφέγγαρο, πλάι στο πιο καθαρό και ακόμα μικρότερο νύχι δορυφόρου του”… 

 

O Όλαφ Στάπλεντον σ’ αυτό το έργο του επιχειρεί ένα μεγαλειώδες διαστρικό ταξίδι. O ταξιδευτής, άνθρωπος που ξεκινά από ένα λόφο του πλανήτη Γη, μετεξελίσσεται σε μια άυλη οντότητα που περιπλανάται με απίθανη ταχύτητα στο χώρο και το χρόνο, συναντά απίθανους κόσμους και διαφορετικά αλλόκοτα όντα, γνωρίζει απρόσμενα γεγονότα και φτάνει στα βάθη της δημιουργίας σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να βρει την αλήθεια των πάντων, να εξηγήσει τη δημιουργία του κόσμου. “Ο Κατασκευαστής των Άστρων” είναι το κορυφαίο έργο του Στάπλεντον. Αγγίζει τα όρια του κλασικού αριστουργήματος, το διακρίνει η φαντασία και η σάτιρα.

Όλαφ Στάπλεντον

 

Ο συγγραφέας δίνει μια άλλη – μαγική – διάσταση στη γέννηση και το τέλος του σύμπαντος.

Ο Στάπλεντον υπήρξε ως το θάνατό του ειρηνιστής και ιδεαλιστής σοσιαλιστής. Το έργο του το χαρακτήριζε ο ίδιος φανταστική λογοτεχνία με φιλοσοφικό υπόστρωμα. Μέχρι το 1940 αγνοούσε παντελώς τη Επιστημονική Φαντασία πλην του έργου του Χ.Τζ. Ουέλς. Η αναγνώριση του έργου του ήρθε αργότερα. Τοποθετήθηκε στη συγγραφική κορυφή κι επηρέασε πλήθος συγγραφέων όπως τον Ισαάκ Ασίμοφ, τον Άρθουρ Κλαρκ, τον Τζέιμς Μπλις κ.ά. Έγραψαν γι’ αυτόν ότι υπήρξε η “πιο τιτανική φαντασία που έγραψε ποτέ Επιστημονική Φαντασία”

 

 


Πηγές: Εκδόσεις Αίολος,Το Σιλμαρίλλιον, aiolos.com.gr